Velebit

1 juli 2015 - Sveti Juraj, Kroatië

Dinsdag 30 juni

We waren er mooi op tijd uit bed. Je smelt al snel de tent uit. Douchen, ontbijten en inpakken en om 10 uur reden we weg. We reden over weg 8, groot gedeelte langs de kust tot aan Sibenik. Daar zijn we weg 27 opgegaan en stuk binnen door gepakt en uiteindelijk weer bij weg 8 uitgekomen en verder langs de kust gereden. Met uitzicht op het eiland Pag. Nou dat was saai om te zien. Een dorre zandheuvels eiland. Waarschijnlijk is de andere kant stukken beter maar daar hadden we geen zicht op.

Het land gedeelte waar we langs reden valt allemaal onder park Velebit.
Het hoogste punt in park Velebit is ruim 1700 meter. Het is een lang en groot natuurgebied wat ook nog 2 nationale parken heeft. Ik had op de kaart gezien dat er een weg liep omhoog het park in.  Dan zouden we uitkomen rond de 1600 meter. Eerst maar even getankt en toen omhoog gereden. De weg stond op de kaart getekend met een kruis door een caravan. Het was een smalle weg en het uitzicht werd als maar mooier. Uiteindelijk ging het asfalt over in een soort grof grind / karrenspoor. We konden niet harder rijden dan 20 km pu. Wat een leuke route was dat. Nadat we weer op weg 8 waren uitgekomen , 3 uur later, zijn we opzoek gegaan naar een camping. Op de kaart was er vlakbij 1 ingetekend en die kwamen we dan ook tegen.

De camping lag in een inham van de zee en de weg reed er boven. Je moest ook eerst door een tunnel onder de weg door.  Er was nog plek en kozen voor een plek vlakbij de zee.
We hebben een cheeseburger gegeten bij de campingsnackbar en natuurlijk een biertje gedronken. Aan een tafel verder zat een engels stel waar we mee aan de praat raakte. Ze waren op de motor en hadden 6 maanden vrij. Hun waren net in Slovenië geweest en hebben ons een camping aangeraden wat in de Sloveense alpen ligt. Dus ons reisdoel voor morgen was hiermee vast gesteld: Camping Danica