Cooking class

29 juni 2015 - Trogir, Kroatië

Maandag 29 juni

Voor vandaag stond de cooking class op het programma. Dalmatisch koken was het uitgangspunt met vooral vis. We moesten om 8:30 verzamelen in een bar in het oude centum van Trogir dus wekker gezet en om 8 uur, via de bakker richting het oude centrum gelopen. Ondanks het vroeg in de ochtend was werd het al aardig warm.

Onze ‘juf’ was er nog niet maar de bar man dat we gewoon konden gaan zitten en dat ze er zo wel aan kwam. Dat gebeurde ook. Totaal waren we met 5 cursisten. Moeder en dochter uit Finland, moeder kwam oorspronkelijk uit Japen en een jonge dame uit Amerika met Italiaanse voorouders en phae en ik dan. We starten de dag met een kop koffie en een zelf gemaakt koekje wat iets weg had van een zoet stukje kroepoek. Na wat uitleg over de dag en de Kroatische keuken zijn we richting de vismarkt gegaan. Niet heel groot maar diverse soorten vis. Uiteindelijk hebben we daar garnalen, sardientjes, octopus en mini-sardientjes en catfish gekocht. Door naar de groente markt waar we perziken, tomaten, komkommer, lente ui, wortel, boontjes , peterselie en rucola kochten. Ook hebben we een stuk kaas en brood gekocht en voor mij als niet vis liefhebber jonge halve gans.

Via een kleine rondleiding door het oude centrum, waar we nog 2 lokale etenswaren hebben geproefd, zijn we naar het huis van de juf gelopen. Piepklein huisje met een piep klein keukentje. We zijn begonnen met het maken van de toetje. Soort pudding met perzikensmooty er boven op. Daarna hebben we de grote sardientjes schoongemaakt en de inktvis ontdaan van zn ingewanden. Boontjes schoongemaakt en salade gemaakt.

De kleine sardientjes gebloemd en daarna hebben we ze gebakken in olie evenals de octopus. De jonge gans was inmiddels in stukken gesneden en de resten in een pan gestopt met wat groenten en water. Dat was een lekkere bouillon geworden. Dat was ons eerste gang.

Ons tweede gang bestond uit de grote sardienen, die gekookt werden en daarna ging er peterselie met knoflook overheen en nog wat olie, rode wijnazijn, zout en peper. De garnalen werden gebakken / gestoofd in olie ui peterselie knoflook tomatenpuree en ook daarna ging er nog olie overheen. Mijn gans had al een tijd in de oven gestaan te samen met aardappels, ui en wortel, verse kruiden uit eigen tuin en natuurlijk olie. Ook de boontjes waren ondertussen gekookt.

Alles opgegeten onder het genot van een Kroatisch wijntje en een biertje. Het was veel en we zaten dan ook propvol. De catfish is dan ook niet meer opgegaan het was gewoon te veel. Het toetje was lekker fris maar toch ook weer vullend en die kreeg ik dan niet meer op.

Om 15:00 uur waren we terug op de camping. Eerst maar even uitgebuikt in de zon, die zo nu en dan even weg ging achter een wolkje. Om een uur of 8 kregen we dan toch wel weer een beetje trek, niet veel hoor. Even naar de supermarkt gelopen om een courgette te kopen en wat fris voor morgen. We hebben gegrilde courgette met een gekookt ei Dalmatische gedroogde ham gegeten. O en een sinaasappeltje uitgeperst die we van de week al gekocht hadden en nu lekker sappig aanvoelde.

Vanavond gaan we een beetje inpakken en de bus weer rijklaar maken. Morgen vertrekken we weer. Op naar het noorden. Vanaf hier rijden we naar huis, alleen zullen we er een dag of 10 over doen om thuis te komen.  Waar we morgen zullen slapen, nog geen idee. Enige wat we weten is dat we zaterdag in Saalbach zullen zijn en we dus 5 dagen de tijd hebben om daar te komen.

1. Nel:
    30 juni 2015
    Ik was heel benieuwd naar de kookworkshop.
    Begrijp dat het heel leuk, leerzaam en lekker gezellig is geweest.
    Thuis hoor ik vast de recepten.
    We zijn benieuwd waar jullie reis de komende dagen naar toe gaat.
    Hier schijnt er een hittegolf te beginnen, maar dat kan ook weer een foute inschatting van de weermannen/vrouwen zijn. Droog is het in elk geval wel al een flinke poos.
    Veel plezier en tot het volgende bericht